Elämä on esiintymistä

- Näyttelijä Marko Syysmaa kertoo ajatuksiaan esiintymisestä ja antaa vinkkejä jännittäjille



”Made eli matikka (Lota lota) on ainoa makeassa vedessä esiintyvä turskalaji. Madetta esiintyy sisävesissämme koko maassa ja kaikilla merenrannoilla.” Vaikka pidän kovasti kaloista, kerron tässä blogissa ajatuksiani näyttelemisestä. 

Kun näyttelemistä opetetaan, eräs tärkeimpiä havaintoja on esiintyminen ihmisen perustaitona. Kutsuisin sitä olemisen perusmuodoksi. Ihmisten olemisen tarkkaileminen on tärkeä opetusmetodi, johon oppilaita harjaannutetaan. Tavoitteena on henkilön käyttäytymistä tarkkaillen saada mahdollisimman perusteltuja vastauksia mieleen juolahtaviin kysymyksiin; kuka, mitä, mistä, minne, miksi, miten. Muokata vastaukset toiminnaksi ja edelleen itselle vierasperäiseksi materiaaliksi roolia varten. 

Samaan tapaan normaalissa kanssakäymisessä sopeutamme esiintymistämme olosuhteiden mukaan. Työpaikan palaverit, harrasteporukan pikkujouluissa lausuttu runo, kaverille kerrottu vitsi, pikaluento lapsille hiljaisuuden merkityksestä tai puhe sukujuhlissa ovat ilmeisiä esiintymistilanteita. 

Normaalioloissa emme esiinny sydän tunteista vereslihalla mielihalujamme ja luonnollisia tarpeitamme estottomasti tyydyttäen. Omina itsenämme olemme yksin pimeässä ja silloinkin vain, kun emme pohdi, miten joku asia pitäisi esittää tullakseen ymmärretyksi. Silloin, kun emme keskity hiomaan elinikäistä rooliamme, jolla on oma nimemme. 

Tutkimuksen mukaan inhimillisessä kanssakäymisessä on seitsemän prosenttia sanallista viestintää. Kertomisen tavalla on järisyttävä merkitys. Valehteleminen panee ihmisen esiintymistaidot todelliselle koetukselle. Hitlerin sanoin: jos kerrot riittävän suuren valheen ja toistat sitä riittävän usein, ihmiset alkavat uskoa sitä.

Minkälaisen roolin otamme yhteiskunnassa, maailman ja universumin kansalaisina? Miten me roolin esitämme? Haluammeko kehittää sitä ja tulla siinä hyviksi vai odotammeko maailman muuttuvan paremmaksi? Esiintyminen ei ole vain omien tunteiden ja ajatusten ilmaisua vaan ennen kaikkea yritys lähestyä ja ymmärtää toista ihmistä.

Jos esiintyminen jännittää, esiinny

- Kaikki ihmiset jännittävät esiintymistä. Mitä jos minulla ei olekaan asiaa kenellekään? Mitä jos tuhlaan kuuntelijoiden aikaa? Ajan haaskaaminen on anteeksiantamaton teko, koska aikaa ei saa takaisin.

- Jännittäminen ei ole vaarallista vaan inhimillistä. On helpottavaa ajatella, että vastaanottaja yleensä toivoo parasta ja on esiintyjän puolella. Hänkään ei halua tuhlata aikaansa. 


- Jännitys on voimakas pelkoreaktio, joka saa adrenaliinin virtaamaan. Ihminen tiedostaa sisäisiä ja ulkoisia impulsseja, joita hän ei normaalitilanteessa huomioi. Aistit terävöityvät ja ihminen on tietoisempi itsestään ja esiintymisestään. Aivot ovat jännittyneet ja ylivirittyneet. 


- Jännityksen takia ihmistä uhkaa kaksi vahvaa viettiä, jotka tuhoavat esityksen. Ihminen voi alkaa varoa virheitä ja toivoa, ettei kukaan huomaisi tai muistaisi mitään. Silloin esiintymisestä ei ole iloa itselle eikä muille. Tai esiintyjä voi olosuhteita huomioimatta ja vastoin harkintaansa tai suunnitelmiaan yrittää tehdä maailmanennätyksen, olla maailman paras. Silloin hän keskittyy itseensä, eikä asiaan ja vastaanottajaan. Tulee kierre. Hän tiedostaa itsessään koko ajan enemmän impulsseja ja kauhu lisääntyy. 


- Jännityksestä ei ole tarpeellista päästä kokonaan eroon kovettamalla itseään ja vähät välittämällä muista, koska on hyvä asia huomioida yleisö ja arvostaa toisten ihmisten aikaa.


- Jännitystä oppii hallitsemaan harjoittelemalla esiintymistä. Itseään voi rauhoittaa keskittymällä asiaan, vastaanottajaan ja vastaanottajan kuuntelemiseen. Esiintymään oppii esiintymällä ja taitoja voi kehittää ohjatuilla harjoitteilla. 


Marko Syysmaan esiintymistä näet teatterimme Tulitikkuja lainaamassa -komediassa ja Joulutarinassa. Tutustu näytelmiin verkkosivuilla www.rovaniementeatteri.fi/ohjelmisto/esitykset.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tutustu Joulutarinan näyttelijälupauksiin (osa 3/4)

Tutustu Joulutarinan näyttelijälupauksiin (osa 2/4)